Wat zijn zero click searches?

Facebook down, marketing down. Let's get back Up!

Facebook down

Facebook outage

Als marketingbureau leek de zes uur lange Facebook shutdown op 4 oktober 2021 wel een eeuwigheid. De nevenplatformen – Instagram, WhatsApp en Messenger – waren eveneens de dupe van deze storing. Tot op heden domineren al deze applicaties nog steeds de sociale media. De digitale wereld stond even stil en tegelijkertijd in rep en roer. 

Dat de oorzaak ligt aan een foutieve DNS-configuratie wordt steeds waarschijnlijker. Dit werd alleszins de volgende ochtend door Facebook bevestigd. Wijzigingen aan de ISP-routers gaven aanleiding tot deze uitval. Hierdoor werd het netwerkverkeer tussen datacenters verstoord. Dit richtte een watervaleffect aan, waardoor de services tot stilstand kwamen.

Facebook shutdown: de gevolgen

De systemen hebben nog enige tijd nodig om te herstellen. Advertenties werden logischerwijs niet afgeleverd tijdens deze storing. Dit heeft niet alleen gevolgen voor de inkomsten (en de aandelenkoers) van Facebook, maar ook voor de bedrijfsresultaten van merken. 

Na de zes uur lange onderbreking zagen marketeers campagnes versneld afgeleverd worden. Hierdoor werden budgetten ineffectief ingezet, waardoor de oorspronkelijke advertentieplanning in het water valt. Marketingtip: Om de budgetten evenredig te verspreiden worden veilingen en budgetten best zo snel mogelijk herbekeken.

Facebook crisis: proactieve strategie

Het is niet de eerste keer dat Facebook zo’n storing meemaakt. Hoe kunnen marketeers anticiperen op zulke storingen? Pas jouw huidige strategie aan om budgetverlies te reduceren.

  1. Diversificatiestrategie: Spreid advertentiebudgetten overheen verschillende kanalen. Zowel online (Facebook, Instagram, LinkedIn, Twitter, TikTok, e-mail…) als offline (reclamepanelen, krantenartikels, mailing per post…). Op die manier voorkom je dat al jouw budget plots in rook opgaat door een onvoorziene, externe factor. Los daarvan bereik je hoe dan ook een breder publiek, dus win-win.

  2. Wat-als-scenario’s: Stel een plan van aanpak op wanneer dergelijke crisissituaties zich opnieuw zouden voordoen. Snel handelen is de boodschap. Zo kan je onmiddellijk campagnes pauzeren op desbetreffende kanalen en de budgetten herverdelen overheen de niet getroffen platformen.

  3. Crosschannel analyses: Vergelijk steeds de resultaten met campagnes op andere kanalen. Op deze manier kan je duidelijk de impact laten zien die eigen is aan het kanaal. 

Wil jij graag meer antwoorden op jouw prangende marketingvragen? Klik hier voor een afspraak met één van onze marketingexperts.

Dit vind je misschien ook interessant

scroll to top