Wat zijn zero click searches?

Marketing for dummies

marketing

Stel jij jezelf ook wel eens de vraag of je een marketingbureau moet inschakelen?

En veeg je die kwestie dan meteen van tafel bij de gedachte aan het prijskaartje?

Je weet best dat reclame op de radio en televisie te kostelijk zijn. Evenzeer zijn reclameborden zeer prijzig en missen ze vandaag de dag steeds vaker het gewenste effect. En toch… heeft jouw klantenbestand écht een boost nodig. Dus pak je de touwtjes in eigen handen! Wat je zelf doet doe je beter, toch? Het zal alleszins een pak minder kosten.

 

Na de werkuren probeer je een bedrijfspagina aan te maken op Facebook, LinkedIn, Twitter en misschien zelfs Instagram, waarom niet? Het kan maar helpen, denk je dan. Vol trots slaag je erin deze alle vier op te zetten in enkele uren tijd, inclusief profielfoto en beschrijvende tekst. Laat die leads maar binnenstromen!

 

De volgende ochtend ga je vol spanning kijken hoeveel mensen je pagina al volgen. Op jouw oudste dochter na heeft er nog niemand jouw bedrijfspagina teruggevonden. Wat mist er dan nog? Maar natuurlijk: leuke afbeeldingen. Dat doen ze tegenwoordig veel he, op sociale media. Zo post je geregeld een foto van wat je doet en soms waag je je zelfs aan een selfie. Naderhand merk je dat hier toch wel meer tijd in kruipt dan je voor ogen had, voornamelijk omdat na één maand enkel jouw familie, vrienden, buren en werknemers de pagina’s volgen. Waarbij de meesten eigenlijk onder lichte dwang.

 

De moed zakt je in de schoenen, maar je geeft niet op. Google to the rescue:

  • wat is marketing
  • hoe zelf online marketing doen
  • klanten werven via social media
  • hoe hashtags gebruiken

De vreemdste termen verschijnen op je scherm: SEO, SEA, SEM, branding, lead generation, copywriting, bounce rate, conversiepercentage, Google display banners, CPC, CPM, CTR, keyword research, search ranking optimization, … Tussen het scrollen door probeer je een hapklaar antwoord te vinden in begrijpbare taal. Gewoon een korte en krachtige gebruiksaanwijzing voor marketing. Zodat jouw verkoopcijfers de lucht in gaan.

 

We hate to break it to you, maar marketing is veel meer dan geregeld een leuke post plaatsen op sociale media.

Het is het opzetten van online marketingcampagnes met advertenties en advertentiesets; het targetten van jouw doelpubliek via verschillende marketingtools; het intensief analyseren van data rapportages voor te zien wat wel en niet werkt, om vervolgens van daar weer verder te gaan. Het is zeker geen one-man-job dat je snel nog na de uren erbij neemt. Tenzij je in je vrije tijd niets anders te doen hebt dan cursussen te bestuderen over copywriting, grafisch ontwerp, digitale marketing, … enzovoort. Je kan je eigenlijk best meteen inschrijven voor een vijf jaar durende opleiding communicatiewetenschappen. Dat kan allemaal. Wat ook kan is toch nog eens de afweging maken of een marketingbureau een interessant idee is. Wie weet valt het best wel mee. Jouw oor eens te luisteren leggen kan alleszins geen kwaad.

Kom je eens bij ons of de koffie?
Of proef je liever eerst van onze cocktails?

Dit vind je misschien ook interessant

scroll to top