Concurrentieanalyse
Levelling the playing field met je online concurrenten
Een concurrentieanalyse kan jouw marketingstrategie een flinke impuls geven en je helpen om je doelgroep sneller te begrijpen en veroveren.
Wat is een concurrentieanalyse?
Een concurrentieanalyse draait om het identificeren van zowel directe als indirecte concurrenten door middel van onderzoek. Het doel is om hun sterke en zwakke punten te ontdekken in vergelijking met jouw eigen bedrijf.
Een concurrentieanalyse uitdaging?
Waarom een concurrentieanalyse?
Als je niet weet tegen welke concurrenten je strijdt, kan je hen niet verslaan. Een concurrentieanalyse biedt het inzicht dat nodig is om een voorsprong te behalen in jouw marktsegment. Het is de eerste stap om duidelijk te begrijpen wie je directe en indirecte concurrenten zijn. Zonder een grondige concurrentieanalyse is het dus moeilijk om te begrijpen hoe andere bedrijven klanten in jouw doelmarkt winnen.
Inhoud van een concurrentieanalyse
Directe concurrenten opereren rechtstreeks in dezelfde markt en voor dezelfde doelgroep. Deze zijn vaak duidelijk te schetsen.
Maar ook indirecte concurrenten, die misschien minder evident zijn, kunnen tussen jou en je buyer persona komen te staan. Nadat we jouw concurrenten hebben geïdentificeerd, kunnen we de verzamelde informatie gebruiken om jouw positie in het marktlandschap te beoordelen.
Het doel van een concurrentieanalyse is om een concurrentievoordeel te behalen en uw bedrijfsstrategie te verfijnen.
Het rapport van een concurrentieanalyse bevat onder andere:
- Een beschrijving van uw bedrijfsdoelmarkt en uitgebreide buyer persona
- Details over uw producten of diensten in vergelijking met die van uw concurrenten
- Huidige en verwachte marktaandelen, verkoopcijfers en inkomsten
- Een vergelijking van prijzen
- Analyse van marketing- en sociale media strategieën
- Verschillen in klantbeoordelingen
Door elk aspect van uw producten of diensten te vergelijken met die van uw concurrenten, kunt u de effectiviteit van uw strategie beoordelen en datagedreven beslissingen nemen.
Een concurrentieanalyse expert voor jouw organisatie?
Ready to shake things Up
Vraag vandaag meer informatie over je concurrentie audit aan & ontvang een analyse van je grootste concurrenten
Interessante blogs voor jou
Drie Marketingtrends die Misschien Niet Meegaan naar 2025
Marketingtrends zijn vluchtig van aard en veranderen voortdurend. Als marketeer is het belangrijk om flexibel te blijven en je aan te passen aan deze evolutie. Als je nog steeds vasthoudt aan dezelfde strategieën van jaren geleden, is het hoog tijd voor vernieuwing.
Hieronder bespreken we drie marketingtrends die hun kracht lijken te verliezen in 2024:
Een succesvolle marketingstrategie: van data naar actie
Een effectieve marketingstrategie vereist een grondige analyse, een doordachte strategie en een gedegen opvolging. Bij shakeUp begrijpen we het belang van deze drie pijlers. In dit blogartikel nemen we je mee in onze aanpak, waarbij Team Analytics, Strategy en Performance een cruciale rol spelen. Door middel van gegevensgestuurde inzichten, strategische planning en voortdurende monitoring werken we samen aan het realiseren van succes voor onze klanten.
Gas geven naar groei: Platform Rijschoollesgever
Platform Rijschoollesgever heeft de versnelling ingezet op weg naar succes, samen met shakeUp! Deze bijzondere rit bracht niet alleen groei in de rijschoolbranche, maar ook op de digitale snelweg. Ontdek hoe ze samen hun online zichtbaarheid hebben vergroot, leads hebben gegenereerd en zelfs een afslag hebben genomen richting beleidsvorming in de wereld van rijscholen. Een opwindend avontuur vol groei, innovatie en de belofte van een betere toekomst in de wereld van rijlessen.